Tyska daghem och förskola i Helsingfors (D'KiGA)

Det tyskspråkiga daghemmet för den Tyska evangelisk-lutherska församlingen i Finland, som också rymmer en förskola för den Tyska skolan i Helsingfors (DSH), erbjuder plats i tre åldersindelade grupper för sammanlagt 35 barn i åldern 3-7 år. Syftet med förskolan är att ge barnen möjlighet att utveckla eller upprätthålla det tyska språket. Ett mål för familjerna kan vara att de senare ska gå till DSH. Förskolan förbereder barnen optimalt för denna väg redan från början och har ett nära samarbete med ledningen för den Tyska skolan.

Daghemmet ligger vid foten av Tähtitorninmäki precis bredvid den tyska kyrkan i Helsingfors centrum. Den Tyska skolan i Helsingfors (DSHÖppna länk i ny flik) ligger på cirka 20 minuters promenadavstånd och förskolan är lätt att nå med kollektivtrafiken (spårvagn, metro och buss) från alla delar av staden. Det tar cirka 15 minuter att gå till järnvägsstationen. Det Tyska daghemmet har sina lokaler i hus fran den Tyska församlingen i Finland (DELGiFÖppna länk i ny flik).

Vi har öppet måndag till fredag från 7.30 till 17.00.

Tag kontakt

Föreståndare för daghemmet
Helsinki • Helsingfors
(tillgänglig vardagar kl. 13.15–16.15)