Hyppää sisältöön

Det Tyska seniorhemmet ligger i ett lugnt läge direkt vid havet i Helsingfors stadsdel Munksnäs i Finland. Spårvagnslinje 4 och shoppingstråket ligger i närheten och på gångavstånd.

Den tyska församlingen har haft ett seniorhemmet sedan 1928, vars syfte var att erbjuda de dåvarande invandrarna från S:t Petersburg en trygg pensionering i en tysktalande miljö. År 1961 byggdes en flygel till byggnaden. Byggnaderna renoverades helt 2010–2011 och omvandlades till ett äldreboende. För närvarande erbjuder huset 13 platser. Det ligger i vackra omgivningar vid havet i Munksnäs (Munkkiniemi ), en stadsdel i Helsingfors. Livet i huset berikas av flera grupper i samhället: ett möte för äldre, en bibelstudiegrupp och en ekumenisk grupp. På sommaren ett sommarcafé hålls varannan vecka i trädgården eller inomhus, som är öppet för alla församlingsmedlemmar.

Gulmira Akbulatova-Loijas är chef för det Tyska seniorhemmet (DSWH).

Tag kontakt

Seniorhemmets ledare
Helsinki • Helsingfors
(tillgänglig dagligen kl. 9-15)