Jyväskylä

Staden Jyväskylä är regioncentrum i Mellersta Finland och ligger på norra stranden av sjön Päijänne. Jyväskylä är en gammal stad som grundades 1837. Jyväskylä har cirka 144 300 invånare och är den sjunde största staden och det femte största stadsområdet i Finland. Och ett viktigt tillväxtcentrum. Jyväskylä-församlingen är den största församlingen inom Finlands evangelisk-lutherska kyrka med nästan 100 000 medlemmar och leds av pastor Arto Viitala. De lokala församlingarnas evenemang och tjänster är öppna för alla. Den Tyska församlingen ordnar regelbundet gudstjänster och evenemang på tyska.

Kontakta oss:

E–post jyvaskyla@deutschegemeinde.fi

En finsk-tysk förening träffas också i Jyväskylä... mer information om föreningens evenemang och annan verksamhet samt kontaktuppgifter finns på webbplatsen för Förbundet för finsk-tyska föreningar (SSYLÖppna länk i ny flik).