Bröllop, äktenskap, äktenskapsceremoni

Vid ett kyrkligt bröllop ber brudparet om Guds välsignelse och litar på att Gud är närvarande i deras gemensamma äktenskap. Om ni vill fira bröllopet i den Tyska evangelisk-lutherska församlingen i Finland, ska följande noteras för medlemmarna i Tyska församlingen och för medlemmarna i andra finländska församlingar.

Kyrkobröllop för medlemmar av den tyska gemenskapen i Finland

Kontakt med församlingskansliet

Bröllopsgudstjänsten måste hållas av en manlig eller kvinnlig pastor. Kontakta församlingskansliet och den person som ska viga dig i god tid i förväg - kontaktpersonerna är kyrkoherde Tina Meyn, telefon +358 50 594 2485, e-post tina.meyn@evl.fi, tina.meyn@evl.fi, pastor Hans-Christian Beutel, telefon +358 40 540 8504, e-post hans-christian.beutel@evl.fi, och församlingskansliet, telefon +358 50 532 1975, e-post deutschegemeinde@evl.fi.

Du behöver ett äktenskapscertifikat för vigselceremonin. Du kan få det från din kommun eller magistratenÖppna länk i ny flik i din hemkommun. Detta dokument får inte vara äldre än två månader, men måste lämnas in till pastorn som ska viga dig minst en vecka före bröllopet. I vår församling är det också möjligt att gifta sig på finska och svenska eller att gifta sig på flera språk.

Dokument

Före vigselceremonin måste parets lämplighet för äktenskap kontrolleras på församlingskontoret eller magistratens kontor. Registreringen av äktenskapet i Finland görs av magistraten. För att registrera dig i Tyskland måste du kontakta den Tyska ambassaden i Helsingfors.

Bokning och användning av den Tyska kyrkan i Helsingfors

Kyrkan kan vanligtvis bokas 12 månader före det önskade bröllopsdatumet. Vid behov kan man också hyra församlingssalen (ca 80 personer) och församlingens eldstadsrum (ca 25 personer). Bokningsförfrågningar, priser och ytterligare information kan erhållas direkt från vår kyrkoherde eller här i församlingens internetfönster - för en eventuell bokning, vänligen kontakta församlingens sexton Tobias Petruzelka direkt, telefon +358 50 323 9598, e-post tobias.petruzelka@evl.fi.

Bröllopsprovet hålls vanligtvis minst två veckor före bröllopsceremonin. I det här sammanhanget träffar kyrkokarlen brudparet för att diskutera alla praktiska frågor som kan uppstå.

Kontakt med kyrkomusikern

Så snart pastorn och kyrkan är bokade bör du kontakta vår kyrkomusiker i god tid så att vi kan diskutera musiken vid bröllopet - kantor Agnes Goerke, telefon +358 41 517 9496, e-post agnes.goerke@evl.fi.

Kan vi gifta oss i kyrkan som ett par av samma kön?

Som samkönat par kan man fira en välsignelse i kyrkan. Detta kräver fortfarande en vigselceremoni på magistratens kontor i förväg.

Kyrkobröllop för medlemmar i andra finländska församlingar

Medlemmar från andra protestantiska församlingar kan boka kyrkan för bröllopsceremonier mot en avgift. Under sommarmånaden juli i Finland gäller särskilda arrangemang för vigslar för par från andra församlingar - vänligen kontakta församlingskansliet, telefon +358 50 532 1975, deutschegemeinde.fi@evl.fi.

Kontakt med församlingskansliet

Bröllopsgudstjänsten måste hållas av en präst - kontakta den person som ska viga er, er hemförsamling och församlingskontoret i god tid i förväg.

Du behöver ett äktenskapscertifikat för vigselceremonin. Du kan få denna officiella handling från din kommun eller magistraten i din hemkommun. Dokumentet får inte vara äldre än två månader och måste lämnas in till pastorn som ska viga dig minst en vecka före bröllopet.

Dokument

Före vigseln måste brudparets behörighet att ingå äktenskap kontrolleras på församlingskontoret eller magistratens kontor (registratorskontoret). Registreringen av äktenskapet i Finland görs av kommunen. För att registrera dig i Tyskland måste du kontakta den Tyska ambassaden i Helsingfors.

Om någon av brudparet inte har en permanent bostad i Finland måste detta också kontrolleras av magistratens kontor (Standesamt) - mer detaljerade anvisningar finns på magistratens webbplats.

Det enklaste sättet är om ni redan har ingått ett civilrättsligt äktenskap i ert hemland - då blir bröllopet i Finland en kyrklig välsignelse. Allt du behöver är ett äktenskapscertifikat.

Kostnader

Kostnaderna för att hyra kyrkan och församlingshemmet finns i den aktuella listan. En faktureringsadress krävs för bokningen. Din bokning bekräftas så snart fakturan har betalats.

Vad betyder bröllopsceremonin?

I Finland finns det i princip två sätt att gifta sig: För det första kan man gifta sig inför Maiistrati (domare) - vilket kan jämföras med att gifta sig på ett tyskt kontor - och för det andra kan man gifta sig i kyrkan. Båda äktenskapen har samma rättsliga status.

Vad är skillnaden mellan ett kyrkligt och ett statligt äktenskap? I kyrkan vittnar makarna om sin kärlek och lovar varandra trohet inför Gud och den närvarande församlingen. De gör detta i tron att styrkan för kärlek och ömsesidig uppskattning inte kan komma från människan ensam. Den behöver Guds kärlek, som jag är skyldig den mänskliga kärleken.

Enligt protestantisk uppfattning är äktenskapet inte ett sakrament, så det är inte "nödvändigt för frälsning". Det är här som den protestantiska kyrkan skiljer sig från andra kristna samfund.

Äktenskap är en världslig sak,
sade Martin Luther.

Ändå är det bra att utforma bröllopsceremonin som en gudstjänst - eftersom varje lyckat förhållande sker i ett utrymme för Guds välsignelse.