Musik är en del av livet!

För det glada och det sorgliga livet, för det rörliga och det lugna livet. Att göra musik hör till vår församling, liksom att lyssna på musik. I körer och instrumentalgrupper ger musik tillsammans oss glädje och upprymdhet. Hur lycklig är man inte när musiken börjar låta bra, när den får ett uttryck, när man får en känsla och ett uttalande. Hur den väcker kroppen. Och hur bra gemenskapen känns.

Församlingens kör och instrumentalmusik hörs vid gudstjänster och konserter. Musiken blir också ett budskap: lovsång till Gud, bön och bibeltexter kommer till uttryck i musiken. Musik uttrycker glädje och sorg på ett direkt berörande sätt, den tröstar, den gör gott för kropp och själ. Välkommen att lyssna och göra musik!

… vakna upp, harpa och strängar! Jag ska väcka gryningen …
Psalm 57, 2

Vår församlings körer och instrumentalgrupper

Deutsch–Finnischer Chor (DFC)

'Saksalais-suomalainen kuoro" repeterar på onsdagar kl. 18.30-21 i samlingslokalen, Unioninkatu 1 i Helsingfors. Intresserade och erfarna sångare är välkomna! Tysk-finska kören, som grundades 1970 med målet att göra det tyska språket och den tyska kulturen känd i Finland genom musik, sjunger tysk sakral musik - från motetter till oratorier - samt verk av europeiska kompositörer och världslig musik från renässansen till modern tid, från Finland, Tyskland och världen.

Kören sjunger konserter och gudstjänster i den tyska kyrkan och i Åbo domkyrka under advent. På sina konsertresor för DFC återigen finsk musik och kultur till Tyskland och länderna i norra Europa. De 35 sångarna är tyska och finska, och repetitionerna hålls på båda språken. Körledare sedan 2018 är Agnes Goerke.

Uppdaterad information finns också på tysk-finska kören webbplatsen:Öppna länk i ny flik

Församlingens trombonekör

Trombonkören spelar vid gudstjänster, samhällsevenemang och festivaler, lyktparaden och julkonserten. Trumpeter, tenorhorn, baryton, trombon och tuba ingår alla i kören. Den lilla, mycket engagerade gruppen tränar på tisdagar kl. 18-20 i Helsingfors samlingslokal, Unioninkatu 1.

Nya spelare är välkomna! Ledare är Richard Altemeier, e-post posaunenchor@deutschegemeinde.fi.

Församlingens vokalensemble

Vokalensemblen övar på projektbasis och sjunger motetter och kantater vid gudstjänster. Kontakta Agnes Goerke.

Barnens kör

På torsdagar kl. 16-16.45 repeterar barnkören med 15 barn i åldrarna 4-7 år. Lekfull inlärning av nya sånger och sång med mycket rörelse och skoj. Barnkören sjunger också i vissa gudstjänster och framför barnkyrkan på julafton. Kontakta Agnes Goerke.

Flöjt ensemble

Som kvartett eller trio träffas blockflöjtsspelare på projektbasis för att ge musikaliskt ackompanjemang vid gudstjänster. Kontakta Agnes Goerke.

Tag kontakt

Cantor
Tyska församlingen i Finland
(tillgänglig dagligen utom måndagar och tisdagar)