Jakobstad • Pietarsaari

Pietarsaari (Jakobstad) är en finländsk stad i Österbotten vid Bottenhavets kust. Staden har 19 183 invånare. Pietarsaari är tvåspråkigt: i slutet av 2018 talade 56,3 % av befolkningen svenska och 34,7 % finska. Staden grundades 1652 av Ebba Brahe, änka till greve Jakob de la Gardie, med tillstånd av drottning Kristiina av Sverige. Jakobstads svenska församling och Pietarsaaren suomalainen seurakunta, två församlingar inom Finlands evangelisk-lutherska kyrka, ingår i kommunalförbundet Pietarsaarenseudu. Församlingarna ingår i Pietsarssonförsamlingen i Svenska lutherska kyrkan och Pietsarssonförsamlingarna i S:t Jakobs lutherska kyrka och S:t Petersburgs lutherska kyrka. Den Tyska församlingen ordnar regelbundet gudstjänster och andra evenemang på tyska här.

Kontakta oss:

E-post jakobstad@deutschegemeinde.fi