Konfirmation: ett år och en fest för dig!

Vad betyder bekräftelse? Kyrkan, där spädbarn och barn döps, tar också ansvar för att de växande döpta ska kunna redogöra för sin tro. För att unga människor ska kunna bekänna sig till den kristna tron måste de först ha fått den. Kyrkans skyldighet att undervisa härrör från Jesu bud att döpa (Matteus 28:18-20). Konfirmationen (latin: confirmatio = bekräftelse, förstärkning) gör det möjligt för människor att formulera sin tro med egna ord.

En titt i Nya testamentet visar dock att det inte nämns något om bekräftelse någonstans. Orsaken till detta är att i den tidiga kristendomen döptes endast vuxna personer, där dopet och den döpta personens bekännelse sammanföll. Konfirmationen utvecklades inte förrän under reformationen.

I Finland konfirmeras ungdomar vanligtvis det år de fyller 15 år. Efter det är de myndiga enligt den finska kyrkolagen och kan ta på sig ett fadderskap. Vid 16 års ålder får en konfirmerad medlem av en församling också rätt att rösta i valet av kyrkans funktionärer, som äger rum vart fjärde år. För att få gifta sig i kyrkan måste man också vara en bekräftad medlem av en församling i Finland.

Konfirmationstiden består av sammanlagt 60 lektionstimmar, där man tillsammans arbetar med det viktigaste om den kristna tron. Alla kyrkor i Finland erbjuder konfirmationsundervisning - ofta sker en stor del av konfirmationstiden i form av sommarläger.

Konfirmation i den Tyska församlingen

Varje år konfirmeras en konfirmationsgrupp i vår kyrka. Konfirmationsperioden börjar i september och omfattar vanligtvis månatliga konfirmationsdagar och en konfirmationsretreat som pågår i flera dagar. Vanligtvis konfirmeras ungdomarna i den tyska evangelisk-lutherska församlingen i Finland efter sommarkursen i början av det nya skolåret. Lektionerna hålls på tyska - men det är inte nödvändigt att tala perfekt tyska. Vår ungdomsarbetare Nadia hjälper gärna till med översättningar.

Döpta medlemmar i andra finländska församlingar kan också delta i den tyska församlingens Konfi-år. Ungdomar som ännu inte har blivit döpta kan också delta. De döps vanligtvis under konfirmationstiden. Naturligtvis finns det också en möjlighet att bli konfirmerad som vuxen.

Konfirmandundervisningen är gratis - men vi ber om ett bidrag till kostnaderna för boende, fritid, undervisningsmaterial och måltider under konfirmationsdagarna.

Av språkliga skäl - eller om bostaden inte ligger i Helsingforsregionen - kan det hända att en ung person från vår församling inte kan delta i vårt konfirmandår i Helsingfors. I detta fall är det naturligtvis möjligt att kontakta den lokala församlingen. De officiella intyg som andra församlingar kräver för konfirmation utfärdas direkt av vårt församlingskontor.

Den Tyska kongregationen erbjuder tillräckliga lokaler för familjefirandet av konfirmationen efter konfirmationsgudstjänsten. Den som är intresserad av detta kan boka rummet hos församlingens sekreterare Anne Breiling, telefon 050 532 1975, e-post anne.breiling@evl.fi, eller direkt hos den Tyska kyrkans sexton Tobias Petruzelka, telefon 050 323 9598, e-post tobias.petruzelka@evl.fi.